Toekomstige collega: Caroline
“Bij OGD heb ik echt niet het idee dat ik een nummertje ben. Er wordt naar je omgekeken en met je meegedacht over bijvoorbeeld doorgroeimogelijkheden. Dat vind ik erg fijn.”
Caroline is Service Delivery Manager bij OGD en werkt er inmiddels al 11,5 jaar. Het is een tijd geleden sinds haar vorige testimonial; je leest hier hoe het nu met haar gaat!
Hoe is het met je?
"Ja, goed! Er is veel en tegelijkertijd weinig veranderd sinds 2021. Ik ben nog steeds Service Delivery Manager, en dat vind ik nog steeds heel erg leuk. Ik was toe aan een nieuwe uitdaging en ben inmiddels geswitcht van klantportfolio; een van mijn klanten is nu bijvoorbeeld Havenbedrijf Rotterdam! Het Havenbedrijf is met recht, naar mijn mening, een van de leukste klanten bij OGD. We hebben een hele fijne samenwerking en een heel goede relatie, wat mijn werk alleen maar leuker maakt."
De reistijd is nu wel een stuk meer voor je. Hoe zorg je dat dat werkbaar is?
"Ik moet nu inderdaad van Eindhoven naar Rotterdam. Ik heb een vaste kantoordag op locatie, dus ik ga in ieder geval één keer per week naar Rotterdam. De andere dagen werk ik meestal vanuit een OGD-kantoor.
Mijn vaste kantoordag is afgestemd met mijn directe collega's en contactpersonen van de klant, zodat we op die dag zo veel mogelijk afspraken kunnen doen die face-to-face prettig zijn. Andere overleggen gaan digitaal, tenzij mijn aanwezigheid op een andere dag gewenst is; dan ga ik uiteraard vaker. Bij het Havenbedrijf werken ze, net als wij, hybride, waardoor zowel ik als de klant flexibel zijn!"
Heb je zelf aangegeven dat je wel toe was aan een nieuwe klant, of liep dat zo?
"Ja, ik was zelf inderdaad wel toe aan een nieuwe klant met iets meer verantwoordelijkheden en uitdaging. Bij mijn vorige klant werkte ik samen met een collega aan hetzelfde account. Wij zaten een beetje op hetzelfde niveau en er was daar geen mogelijkheid voor mij om dat stapje naar meer verantwoordelijkheden te maken. Toen kwam door een interne roulatie het Havenbedrijf Rotterdam beschikbaar en heb ik de overstap gemaakt, ook omdat ik denk dat het een hele fijne match is qua manier van werken en mijn persoonlijkheid. Ze hebben een ‘niet lullen, maar poetsen’-mentaliteit in Rotterdam en die past gewoon heel goed bij mij."
Hoe gaat zo’n transitie naar een andere klant? Moet je dan solliciteren?
"Nee, dat is een interne keuze die mijn leidinggevende maakt. Hij maakt de match tussen wat onze klanten nodig hebben en de competenties van mij en mijn collega's. Die puzzel zijn we onderling continu aan het bespreken: hoe zit je bij je klant(en), ben je al toe aan een nieuwe stap en wat zijn de mogelijkheden?
We zeggen eigenlijk dat je elke drie à vier jaar zou moeten wisselen van klant. Vaak worden dingen dan meer routine en is het voor onszelf fijn om een andere uitdaging aan te gaan. En voor een klant is het soms fijn om weer frisse inzichten te krijgen van een andere SDM’er. Alhoewel, ik ben nu ongeveer 2,5 jaar bij het Havenbedrijf betrokken en ik ben hier nog niet klaar voor mijn gevoel. Het hangt dus ook heel erg af van de mate van uitdaging die je vindt bij een klant en de complexiteit van de dienstverlening."
Is het moeilijker om de verbinding met OGD te vinden wanneer je extern werkt?
"Zeker, maar ik denk wel dat het afhangt van de actieve positie die je daar zelf bij inneemt. Ik heb me persoonlijk altijd sterk verbonden gevoeld met OGD, mede omdat ik blij word van de secundaire arbeidsvoorwaarden en leuke uitjes. Ik heb bijvoorbeeld meerdere keren SnOgd georganiseerd (de jaarlijkse ski-trip van OGD) en ik beheer de PSV-seizoenskaarten samen met een andere collega. Daarnaast ben ik fanatiek bezoeker en deelnemer van verschillende OGD-events als het Hockeytoernooi en Technival.
Deze dingen verbinden me met OGD ondanks dat ik bij een klant zit. En zo heb ik door de jaren heen ook fijne banden opgebouwd met diverse collega's. Dat maakt het ook leuker en gezelliger om op een OGD-kantoor te werken; iets dat ik ook graag doe op de dagen dat ik niet bij een klant zit."
En hoe komt het dat je na 11,5 jaar nog steeds bij OGD werkt?
"Waarom ik hier na 11,5 jaar nog steeds ben? Ik denk toch de OGD-cultuur, hoe afgezaagd dat ook klinkt.
Er is natuurlijk altijd werk voor ict’ers, en ik heb ook echt wel periodes gehad waarin ik elke week wel een LinkedIn-berichtje kreeg waarin mij gouden bergen werden beloofd. Ik heb ook gesprekken gevoerd bij andere werkgevers. Ik denk ook dat dat heel gezond is om af en toe te doen. Maar ik heb tot nu toe nooit het gevoel gehad van: nou, hier ga ik me heel prettig voelen, of hier heb ik de vrijheid om te doen wat ik wil.
Bij OGD heb ik gewoon echt niet het idee dat ik een nummertje ben. Er wordt naar je omgekeken en met je meegedacht over bijvoorbeeld doorgroeimogelijkheden. Dat vind ik erg fijn."