Toekomstige collega: Jelle
“Het zegt wel wat dat ik het leuker vond om bij OGD te blijven dan mijn specialisatie van vijftien jaar voort te zetten.”
Jelle de Graaf werkt sinds 1999 bij OGD. We hebben hem gevraagd naar zijn loopbaan binnen OGD en wat hij van OGD vindt!
Wat doe je bij OGD?
"Ik zit op dit moment bij het Service Automation Team en daarin automatiseren we alles wat we kunnen voor onze interne collega's, dus niet per se voor klanten (hoewel dat een enkele keer zou kunnen). Wanneer iemand elke dag op een server moet inloggen om op een knopje te drukken, bouwen wij een script dat dat automatisch doet. Zo kan die collega zich met leukere dingen bezighouden."
Hoe is je pad geweest binnen OGD?
"Ik ben begonnen op de helpdesk, bij een niet ict-gerelateerde helpdesk. Dat was een kleine mismatch, maar hé, het was werk. Ik zat bij Rijkswaterstaat en gaf mensen door wat de hoeveelheid zout water tien km uit de kust van IJmuiden was, haha. Het was wel wat techniek en er stond ook een printer, dus toen ging ik al gauw printerdingetjes doen. Ik heb mezelf zeker wel beziggehouden.
Later kwam ik via helpdesks terecht bij systeembeheer. Daarna ben ik me gaan specialiseren in Citrix. Ik ben een jaar of tien à vijftien Citrix-specialist geweest en heb verschillende projecten gedaan.
Op een gegeven moment droogden de projecten op het Citrix-vlak een beetje op. De keuze was om buiten OGD te kijken voor andere Citrix-klussen, of binnen OGD iets anders te gaan doen. Ik vond OGD dusdanig leuk dat ik dacht: dan ga ik iets anders doen binnen OGD. Toen ben ik de richting van de cloud opgegaan en echt het automatiseren, en dat doe ik nu nog steeds."
Dus je wist in het begin niet per se welke richting bij je zou passen?
"Nee, dan hebben we het ook alweer over 25 jaar geleden. Er zijn intussen meerdere OGD’ers in dienst die nog niet geboren waren toen ik bij OGD begon! Ik wilde vroeger wel de ict in, want ict vond ik leuk. Ik was altijd bezig met computers. Destijds zat ik ook nog wel in hardware, maar dat heb ik vrij snel achter me gelaten. Aan de computer zitten vond ik leuker dan een computer bouwen.
Ik kijk meestal vrij kort in de toekomst naar wat ik wil gaan doen en ik heb geen meerjarenplan. Eigenlijk groei ik mee met OGD. In het begin was het carrièrepad van OGD ook maar vijf jaar. Niemand zat langer dan dat bij OGD. Op een gegeven moment werden de loopbanen bij OGD steeds langer en inmiddels kun je er zitten tot je pensioen. Voor iedereen is er wat! Wie weet maak ik dat nog mee."
Als veteraan, wat voor werkgever is OGD?
"Sowieso vind ik de speelsheid erg leuk, al doen we tegenwoordig veel meer grootzakelijk dan vroeger. We hebben zeker een serieuze kant, want er zitten ook serieuze belangen bij, maar dat alle vestigingen een kast met spelletjes en een tafelvoetbaltafel hebben, die informele sfeer, dat vind ik heerlijk. Ik ben zelf niet van jasje-dasje, dus de combinatie van de sfeer met serieuze werkzaamheden werkt goed voor mij.
Daarnaast kun je altijd overal terecht met vragen. Nou is dat voor iemand die zo lang bij OGD zit misschien wat vanzelfsprekender dan voor iemand die nieuw komt. Maar als ik iets nodig heb, kan ik wie dan ook in de organisatie aantikken en zeggen: “Hoi, kan ik even met jou hierover praten?” en dan kan dat. We staan open voor elkaar en dat is heel fijn. Dit vind ik wel twee heel belangrijke dingen. Dat ik het leuker vond om bij OGD te blijven dan mijn Citrix-specialisatie die ik al vijftien jaar had voort te zetten, dat zegt wel wat."
Wat zou je advies zijn voor iemand die twijfelt of diegene bij OGD moet gaan werken?
"OGD heeft een heel breed aanbod aan functies. Als je geïnteresseerd bent in ict in brede zin, dan is er een goede kans dat je bij OGD iets kunt vinden. We hebben functies van laag tot hoog, van werkplekbeheerder tot architecten bij grote klanten. We raken ook alles. We hebben techniek, technisch specialisten, Service Delivery managers, accountmanagers, en ga zo maar door. Er is gewoon heel veel te vinden.
We zitten in de tak van ict-dienstverlening, maar daaronder hebben we echt veel te bieden. Je kunt ook horizontaal bewegen door de organisatie. Als je denkt, nou, “ik heb nu servicedesk geprobeerd, maar vind techniek minder leuk dan ik dacht”, dan kan je bijvoorbeeld de Service Delivery Management-kant opgaan. Je krijgt daar de kans voor wanneer je er serieus voor wilt gaan. Er staat ook bij alle vacatures dat motivatie of jouw instelling belangrijker is dan het afvinken van alle eisen."
Wat vind je naast werk leuk om te doen?
"Ik ben een gamer; ik hou van spelletjes op elk platform. Ik heb een kast met meer dan honderd bordspellen en wanneer ik ergens in een rij sta te wachten, dan pak ik mijn telefoon erbij met een spelletje. Dat is dus wel mijn grootste passie. Op het moment is mijn lievelingsspel De Taveernen van de Oude Stad."