Toekomstige collega: Marcel
"Ik los het liefst grote storingen op"
Van kunstenaar tot arts en van archeoloog tot industrieel ontwerper; OGD’ers hebben veel verschillende achtergronden. En juist met al deze ervaring kunnen zij veel voor jouw organisatie betekenen. Daarom in deze rubriek de OGD’ers aan het woord, zodat zij zelf kunnen vertellen hoe ze voor jou het verschil kunnen maken. Deze keer is het woord aan Marcel Wieser, beheerder Unified Communications bij OGD.
Wie ben je en wat doe je precies?
“Ik ben Marcel Wieser en ik ben beheerder Unified Communications bij OGD. Ik houd me dus bezig met de technische kant van online communiceren: het opzetten en migreren van Microsoft Exchange servers, Exchange Online, Skype for Business, Microsoft Teams et cetera. Ook los ik storingen binnen deze omgevingen op.
Naast mijn werk binnen het Unified Communications team geef ik les binnen OGD. Samen met een collega uit mijn team ga ik een traject voor Exchange geven. Daarnaast geef ik cursussen op het gebied van hardware- en netwerktechniek, ict-infrastructuur en Citrix.”
Hoe ondersteun je klanten op het gebied van Unified Communications?
“Ik zorg dat mijn klanten via e-mail en telefonie kunnen communiceren en dat storingen zo snel mogelijk zijn opgelost. Storingen probeer ik natuurlijk zo veel mogelijk te voorkomen, maar als ze er zijn, weet ik ze meestal in één keer op te lossen.
Zelf vind ik de technische kant heel interessant, maar voor de klant moet de oplossing natuurlijk gewoon werken. Daarom vind ik het belangrijk dat we een klant goed begeleiden tijdens het opzetten van een nieuwe omgeving of een migratie.
Mijn aanpak? Ten eerste wil je achterhalen wat de klant wil, zodat je de organisatie zo goed mogelijk kan helpen. Vervolgens houd ik de klant op de hoogte van wat er gaat gebeuren. Wat zijn de gevolgen van een project voor de gebruikers? Ik laat de klant altijd weten wat ze kunnen verwachten. Het kan zijn dat gebruikers na een migratie een ander scherm te zien krijgen dan dat ze gewend zijn of dat ze bijvoorbeeld een pop-up krijgen. Ik geef dit soort verwachtingen altijd vooraf door, zodat de klant hier niet van hoeft te schrikken.”
Wat is de impact van de coronacrisis op jouw werk?
“Veel meer mensen zijn natuurlijk op afstand gaan werken vanwege de coronacrisis, waaronder onze klanten. Dit betekende meer werk voor ons. Aan de ene kant omdat er opeens veel meer online communicatieverkeer was en we daardoor vaker storingen moesten oplossen. Zeker bij servers op de eigen omgeving was het maar de vraag of die het vol gingen houden of dat ze overbelast zouden raken. Dat moesten we dus goed in de gaten houden.
Aan de andere kant wilden sommige klanten in sneltreinvaart overstappen op Teams. Vooral wanneer klanten nog geen thuiswerkomgeving hadden die berekend was op de nieuwe hoeveelheid verkeer, was dit een goede oplossing. Twee van mijn collega’s hebben toen in korte tijd een pakket samengesteld met daarin de stappen om snel een Teams-omgeving op te zetten bij klanten. Zo konden deze klanten hun medewerkers zo snel mogelijk thuis laten werken.”
Hoe helpt jouw achtergrond buiten de ict jou in je functie?
“Ik heb Hoger Laboratoriumonderzoek gestudeerd voor twee jaar. In die tijd kwam ik erachter dat ik dat eigenlijk best saai werk vond. Daarnaast heb ik nog drie jaar de opleiding tot leraar natuur- en scheikunde gevolgd. Tijdens een stage op een middelbare school bleek dat het lesgeven op een school niks voor mij was. Daarna ben ik bij OGD gaan werken en dat doe ik nu al negen jaar!
Het werken met computers heb ik in de praktijk bij OGD geleerd, de inhoud van mijn opleidingen heeft me daar niet bij geholpen. Wel denk ik dat ervaring binnen de exacte wetenschappen/wiskundige vaardigheden kunnen helpen bij logisch nadenken en het vlot oplossen van problemen. Het zou goed kunnen dat ik daar nu profijt van heb, maar ik ben me daar niet bewust van wanneer ik aan het werk ben. Mijn ervaringen tijdens de lerarenopleiding komen natuurlijk van pas bij het lesgeven binnen OGD.”
Wat vind je leuk aan je werk?
“Het klinkt misschien gek, maar ik vind mijn werk het leukste wanneer dingen écht stuk zijn. Ik los het liefst grote, urgente storingen op. Daar zit druk achter om het snel en goed op te lossen. Er hangt dan veel van je werk af, want het werk van anderen ligt op dat moment stil. Dat is natuurlijk niet leuk voor de klant, dus ik voorkom dit soort storingen liever. Maar wanneer zo’n storing toch voorkomt, is het wel een mooie uitdaging om die zo snel mogelijk op te lossen.
Het oplossen van zo’n storing heeft veel impact, want de klant kan weer verder met zijn werkzaamheden. Dat geeft extra veel voldoening. En naast mijn reguliere werkzaamheden geniet ik erg van het lesgeven. Dat is toch wel één van de leukste dingen die ik doe.”